Az első kirándulás sikerén
felbuzdulva, az iskolaév végén elvittem osztályomat is egy ipolyi
kiruccanásra. Mivel ebben a társaságban lévő gyerekek kevés
gyakorlattal rendelkeztek kenuzás és táborozás tekintetében, egy
kicsit óvatosabb voltam az útvonal és a napi túratávok
tekintetében.
Indulási állomásunknak Tésa falu alatt található
– már említett – legelőt választottuk. Az indulás napján
oktatással, gyakorlással, ebéddel és minden mással együtt is
kényelmesen le tudtunk hajózni Ipolytölgyesig. A falu fölött
ömlik az Ipolyba a Cserge-patak. A torkolat közelében (GPS:
47.929658, 18.770759) horgászok is gyakran ütnek tanyát, nekünk
is megfelelt éjszakai szállásnak. A táborhely az árvízvédelmi
gáton át autóval is megközelíthető, de érdemes a gátőrrel
egyeztetni, mert ,ha harapós kedvében van, rosszul járhat a gátra
hajtó autós.
Második napi szakaszunkat a dunai
torkolatig terveztük. Ez a táv nem olyan hosszú, de figyelembe
kell venni, hogy a folyó sokat lassul, az előrejutás kevéssé
ütemes. A lomhává váló folyó mellett gondot jelentet a kikötési
lehetőségek fogyatkozása is. A part fokozatosan válik iszapossá,
ahol nem iszapos, ott pedig olyan meredek, hogy szinte képtelenség
a partra mászás. Korai reggelen való indulás mellet késői ebéd
idejére elérheti a hajós Szobot és a Dunát. Csapatommal erre
hajtottam és sikeresek voltunk. Az alsó-Ipoly partjai után
megváltás a széles, sóderos dunai fövenyre kilépni.
Tanítványaim a kissé unalmasnak látszó napi táv után nem
voltak már lelkesek a további evezés gondolatától, ezért csak a
basaharci partokig nyomultunk előre aznap.
Basaharcnál a jobb parton szép
kavicsos fövenyen lehet táborozni, amikor az ember elég fáradt az
sem zavarja, ha a szállás némileg lejtős terepen épül.
Mivel hajóinkat Esztergomból a
Szentkirályi dűlőből hoztuk, ezért értelmes cél volt, hogy
visszafelé egészen a Táti-szigetekig evezzünk és megmeneküljünk
a szállítás nehézségeitől. Basaharcról felevezni Szentkirályba
még gyakorlott evezősnek is szép feladat, sokszor hallom, hogy meg
is hátrálnak, de kis csapatom a példa, hogy az út megvalósítható,
ha kellően eltökélt az ember. 15 kilométer folyással szemben -
időben - talán annyi, mintha a dupláját tennénk meg
völgymenetben. Az út - jó időben és jó széllel(!) - egészen
élvezetes. A táj gyönyörű, a víz tiszta, a part kavicsos. Egy
hely van csupán ami kicsit nagyobb figyelmet érdemel: 1713 fkm-nél
a Helemba -sziget irányába óriási sarkantyú nyúlik be a jobb
partról. A sarkantyú alacsony víznél jól látható, de közepes
és nagyobb vízállásnál megnehezíti a felfelé evezők dolgát.
Örök érvényű tanácsot az átevezéshez nem lehet adni, annyit
azonban el kell mondanom, hogy legyetek nagyon óvatosak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése