Az év vége közeledtével minden
csapat számot vet az elmúlt idővel és tervezi a következő
szezont. Az Esztergomi 14-es Hollóknál tervezésben nincs hiány,
de a visszatekintésre néha kevesebb energia marad. Kobra sokadik
felkérése után, tovább nem halaszthatóvá vált, hogy a 2014-es
év nagy „felfedezéséről” az Ipolyon való túrázásról
néhány sort elétek tárjak.
Esztergomi cserkészként, ha evezésről
esik szó, általában nem kell sokat okoskodni, merre is induljon az
ember. A „Prímás-sziget kerülés” alig több, mint egy őrsi
összejövetel ideje. A Táti-szigetek közt csalinkázni egy napos
programnak ideális, bátrabbak akár kint is éjszakázhatnak.
Ezeket a kiruccanásokat mégsem nevezi vízitúrának egyetlen
esztergomi cserkész sem.
Csapatunkban alakuló – formálódó
– vízicserkész érdeklődésű társaság számára kellett
valamit találnunk a nyárra, ami már valódi túrának hat,
felemlegethető. A kimozdulásra való igény, a kíváncsiság és a
könnyű megvalósíthatóság az Ipoly folyó felé irányította
figyelmünket. Utoljára 7 évvel ezelőtt eveztünk ott 3 napot, jó
tapasztalataink voltak és emlékeink szerint fiatal gyerekekből
álló csapat igényeink bőségesen megfelel. Az előkészítés
szakaszában jól körbenéz az ember és igyekszik információkat
beszerezni a meghódítandó vízterületről. Ismerősök körében
– meglepő módon – nem akadtunk olyanra, akinek frissebb
élményei lettek volna a vízről, mint nekünk. Az internetet
böngészve sem találtunk friss és használható anyagokat. Rövid
morfondírozás után döntenünk kellett: Kell egy terepbejárás!
Ipoly első menet:
Terepbejáró túránkra csak egy napot
volt lehetőségünk rászánni, így megvalósítandó túra
szempontjából legizgalmasabb szakaszt a Tésa – Letkés etapot
választottuk megismerendőnek. A térképet és kilométer táblákat
tanulmányozva gyorsan kiderül, hogy Tésánál van egy duzzasztás
a folyón (GPS: 48.023704, 18.818027), ezt a pontot jelöltük ki
indulási állomásnak. Az autókat kényelmesen el lehet helyezni,
de a vízreszállás nem túl komfortos.
A betonmű alsó végén hosszú lépcsőn kell hajóinkat a vízhez juttatni, ami még megoldató, de annál a vízállásnál, amit ki kaptunk túl sok szikla akadályozta az indulást. (Sajnos nem jegyeztük fel a vízállást, de későbbiekben figyeltük ezekre az adatokra is. Vízállásadatokat a http://www.shmu.sk, és a http://www.kdvvizig.hu/ lapokról szerezhettek be.)
A betonmű alsó végén hosszú lépcsőn kell hajóinkat a vízhez juttatni, ami még megoldató, de annál a vízállásnál, amit ki kaptunk túl sok szikla akadályozta az indulást. (Sajnos nem jegyeztük fel a vízállást, de későbbiekben figyeltük ezekre az adatokra is. Vízállásadatokat a http://www.shmu.sk, és a http://www.kdvvizig.hu/ lapokról szerezhettek be.)
Indulásra jobb helyet fél órán
belül találtunk a vízről. Tésára bevezető út mellett nagy
birkalegelők szegélyezik a folyót, a legelő itatóinál
kényelmesen, nagy létszámú csapatok is startolhatnak. Ezeken a
réteken még táborozásra is alkalmas a terep. Menet közben sok
helyen találkoztunk horgásztáborokkal vagy családi nyaralókkal,
kik a part lapályos részeit és az autóval jó megközelíthető
helyeket hétvégenként benépesítik.
A folyó, ezen a terepbejáró túrán
is, nagyon jó benyomást tett ránk. Kellemesen keskeny, de gyors,
mozgalmas. A zátonyok, uszadékok, bedőlt fák miatt nem sok ideje
marad a kormányosnak bámészkodni, vagy a hasát süttetni. A víz
viszonylag tiszta, fürdésre maximálisan megfelel. A part és a
meder kavicsos, vagy homokos. Iszappal fedett részeket ezen a
szakaszon nem is talál az ember. A folyás sebessége erősen
változik, surrantókban száguldhat a hajó, egy egy limányban,
mintha ólommal lenne megtöltve a ladik. A madárvilág változatos:
gémek, kacsák, vakvarjú és még fekete gólya is megmutatta
magát.
Felfedező utunkon 2 kenuval mentünk,
gyakorlott csapattal, de nem rohanva. Tésáról a Letkési hídig 5
óra alatt tettük meg az utat ebéddel fürdéssel együtt. Az út
hossza durván 25 kilométer.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése