2011. március 21., hétfő

A magyar hajóépítés gyöngyszemei

Modelleken mutatja be a magyar hajóépítés történetét és eredményeit a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása - adta hírül a múzeum honlapja. A látogatók így közelről csodálhatják meg a Clark Ádám úszódarut - a magyar hídépítés veteránját - a budapesti, és magyar hajógyárakban épített tengeri (!) hadihajókat, és a Dunára szánt luxusgőzösöket. A magyar hajógyártás 175 évére emlékező kiállításon olyan modelleket is megismerhetnek a látogatók, amelyeket gyári készletként nem lehet megvásárolni. Ezek közé tartoznak a konténerszállító hajók, vagy az úszódaruk, amelyeknek szerkezetét, felépítését ennyi re részletesen élőben soha nem lehetne látni. A kiállítás egyik különlegessége a Székesfehérvár nevű Duna-tengerjáró hajó modellje, amely félbevágva, metszetelve látható, így a hajó belső szerkezete is megismerhető.

A múzeumban május 1-jéig látható makettek a TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesület, és a Ganz Danubius hajógyár gyűjteményéből származnak. A modellek egytől egyig hagyományos eljárásban készülnek, azaz előre gyártott, "gyári" alkatrészek nélkül: a modellezők minden darabot maguk készítenek el - fából, papírból, vagy fémből. A kiállítás alatt a Titanic 8 éve épülő 270 centiméter hosszú modelljén például azt is megismerhetjük, hogy miképp is készülnek ezek az egyedi építésű modellek.

Nincsenek megjegyzések: