2010. november 23., kedd

A Margit híd tervrajzai

A Magyar Országos Levéltár elérhetővé tette honlapján a Margit híd korabeli tervrajzait abból az alkalomból, hogy lassan befejeződik az átkelő hosszúra nyúlt lezárása. Érdemes vetni egy pillantást a nagyítható tervekre.


Budapest második közúti hídjának, a Margit hídnak az építését az 1870. évi X. törvénycikk rendelte el, melyben többek között egy új Duna-híd építéséről volt szó. 1871 májusában írták ki a tervpályázatot a Margit-sziget déli csücskénél, a Nyugati- és Déli-pályaudvar között kialakítandó főútvonal valószínű tengelyében építendő hídra. A kiírásban – mivel a későbbiekben a hidat össze akarták kötni a Margit-szigettel – a híd tengelyének a szigetnél törést adtak, valamint a budai Duna-ágban három, a keskenyebbik, pestiben két nyílás kialakítását írták elő, tehát ötnyílású hidat kellett tervezni, bár a későbbi Duna-szabályozási tervek alapján a sziget két oldalán a folyó ágait egyenlő szélességűre alakították, így végül a középpillérhez igazodva szimmetrikus elrendezésű lett a híd.


A pályázat 1871. december 1-én lejáró határidejéig összesen 46 terv érkezett 36 pályázótól. A bírálóbizottság hat művet választott ki részletes bírálat céljára, majd 1872. március 9-én Ernest Gouin párizsi mérnök, az E. Gouin & Comp. (később Société de Construction des Batignolles néven) cég vezetője tervének ítélte az első helyet.

Az 1872. november 9-én megkötött szerződésnek megfelelően az építkezés még abban az évben megkezdődött. z alapozási munkákat a francia vállalat 1873 októberére fejezte be, a híd hegesztett vas (kavartvas) szerkezetét a kivitelező vállalat Franciaországból importálta. A hatnyílású mederhídhoz közvetlenül kapcsolódott két parti hídnyílás, melynek vasszerkezetét hazai anyagból a MÁV Gépgyára szerelte fel. A pillérek homlokzatait díszítő szobrok elkészítésére és elhelyezésére 1874-ben – előzetesen megtartott zártkörű tervpályázat után – kapott megbízást a hídépítést kivitelező vállalat, a hajóorrszerű szobordíszeket Adolphe Thabard párizsi szobrász készítette.

A híd nem készült a szerződésben megszabott határidőre, 1875. július 1-jére, az átadásra 1876. április 30-án déli 12 órakor került sor. 1878-ban a hídfőknél ideiglenes vámszedő bódék épültek, amelyeket 1886-ban téglaépületek váltották fel. 1879-ben lóvasutat létesítettek a hídon, 1896-ban a vonalat villamosították. A Margit-szigetre vezető szárnyhíd 1899 és 1900 között épült meg. A hidat 1935 és 1937 között átépítették, megerősítették és kiszélesítették, 1946 és 1948 között újjáépítették.

Nincsenek megjegyzések: