Megújult a Hajózási szabályzat; a hamarosan elkezdődő új vízi évadra már a 2012. január 1-jén hatályba lépett új szabályok vonatkoznak.
A legfrissebb varázsszó, amit meg kell jegyeznünk: az 57/2011. (XI. 22) NFM számú rendelet a víziközlekedés rendjéről. Ezzel egyidejűleg a korábbi szabályzat (a 39/2003. (VI. 13.) GKM rendelet) hatályát veszti, bár természetesen csaknem minden sora visszaköszön a januártól érvényes jogszabályban. Nem kell tehát megijedni: nem leszünk kénytelenek vadonatúj dolgok magolására fordítani a túrázásra is remekül felhasználható időt, azonban ha a minket elsősorban érdeklő előírásokra koncentrálunk, mégis akad újdonság.
A II. rész A, 4. fejezet 4.07 cikkének 3. bekezdése például újraszabályozza a mentőmellény viselését, és visszaállítja a korábbi állapotot: mostantól újra csak a 14 évesnél fiatalabbaknak (és természetesen életkortól függetlenül minden úszni nem tudónak) kötelező a mentőmellény viselése a csónakban. (Legutóbb 16 év volt a korhatár.)
A II. rész A, 1. fejezetének 1.02 cikke újra bevezeti a vízitúra vezetőjének fogalmát (ezt inkább szó szerint idézem, mert annyira fontos):
3.a. Szervezett, csoportosan haladó evezős vízijárművek részvételével zajló vízitúra – tíznél több evezős vízijármű részvétele esetén – vízi túravezető vezetésével bonyolítható le.
3.b. A 3.a. bekezdésben említett vízitúra elindulását, túravezetőjének személyét és a tervezett útvonalat a túravezető az indulást megelőzően köteles bejelenteni a területileg illetékes vízirendészeti szervnek.
3.c. A vízi túravezetőre a túrában részt vevő vízijárművek és személyek vonatkozásában a 3. bekezdésben az edzőre meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
(3. Sportegyesület 14. életévét be nem töltött, úszni tudó és az e Szabályzat rendelkezéseit ismerő sportolója csónakot, illetve gépi hajtás nélküli vízi sporteszközt a sportegyesület edzőjének irányítása és felügyelete, továbbá mentőeszköz használatával és mentőmotoros vagy kísérő kisgéphajó biztosítása mellett vezethet.
Az edző felügyelete akkor tekinthető teljesítettnek, ha
a) minden sportolóra folyamatos rálátása van, és
b) a segítségnyújtáshoz vagy beavatkozáshoz 2 percnél több idő nem szükséges.)
3.d. A vízitúra vezetőjének vízijárművét a Szabályzat II. rész 3. melléklet „U” kódlobogójával (II-3. melléklet) kell megjelölni. A lobogó (oldalélének) mérete legkevesebb 0,3 m és az helyettesíthető azonos megjelenésű táblával.
"U" lobogó
3.e. A vízitúra vezetője jogosult a túra résztvevőinek közlekedési magatartására vonatkozó utasítást adni, amelyet a résztvevők kötelesek végrehajtani.
3.f. Vízitúra korlátozott látási viszonyok között nem folytatható.
Újdonság az is, hogy újra lehet keresztezni a gyorsjáratú hajók útvonalát csónakkal is - ezúttal 1500 m-en kívül (I. rész 3.03 cikk 8.b)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
3 megjegyzés:
Talán érdemes közzé tenni a hivatalos forrást is (kb. 170 oldal hosszú).
Előbb-utóbb nyilván módosulni fog, így az egységes szerkezetbe foglalt változatot a Nemzeti Jogszabálytárban lehet föllelni.
A teljes szöveget eléritek akár a szövegben található linkre kattintva, akár a szokott helyén az oldalsávban a HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT feliratra kattintva.
Gondolom a vízi túravezető valamilyen államilag elismert képzést takar (a természetbarát szövetségnek van ilyen képzése), és nem csak egy embert aki megszervezi és vezeti a túrát. Ha tényleg kell képesítés a 10 csónaknál nagyobb túrák vezetéséhez a VVK-t el lehet fogadtatni valahogyan/a képzés valamely részének?
Megjegyzés küldése